>Piet Larsen - operasanger - booking<

 

Piet Larsen - operasanger - bookingPiet Larsen er uddannet af docent Susanna Eken og operasanger Ole Hedegaard og har endvidere deltaget i masterclasses hos Professor Ernst Häfliger i Zürich og Professor Ellen Müller-Preis i Alsace og Semmering. Herudover cand. phil. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.

Har på scenen bl.a. sunget roller som Papageno i ”Tryllefløjten” (Fredensborg Sommeropera), Grev Danilo i ”Den Glade Enke”, Dr. Falke i ”Flagermusen” og Frank Butler i ”Annie Get Your Gun” (Sommerfestspillene i Nyborg). Desuden kan nævnes Dancairo i Carmen (Operafabrikken) og på Det Ny Teater bl.a. Vicomte Cascada i ”Den Glade Enke”. Herudover har Piet Larsen bl.a. sunget titelrollen i Mozarts ”Don Giovanni” i forbindelse med en workshop for unge nordiske dirigenter med Randers Kammerorkester, og desuden flere gange sunget store roller ved koncertopførelser af operaer
af Mozart og Haydn.

Indenfor koncert- og oratoriegenren har Piet Larsen bl.a. været bassolist i Händels "Messias" med Voces Copenhagen dirigeret af Peter Hanke, Tritonus-koret dirigeret af John Høybye, bassolist i Bachs Juleoratorium, samt sunget Pilatus i Bachs “Johannes-Passion” med Sokkelund Sangkor. Har desuden været solist i flere af Bachs kantater, heriblandt bas-solokantaterne “Ich habe genug” og “Der Friede sei mit dir”, såvel som sunget baryton- og baspartier i Beethovens Niende Symfoni, Mozarts “Requiem”, Zelenkas “Requiem”, Gabriel Faurés “Requiem”, Maurice Duruflés “Requiem” og Herr Oluf i Gades balladeoratorium "Elverskud".

Som Liedsanger har Piet Larsen bl.a. optrådt med Schumanns “Dichterliebe”, Schuberts “Winterreise” og “Schwanengesang”, Mahlers “Lieder eines fahrenden Gesellen”, Vaughan Williams' "Songs of Travel", Rangströms "Kung Eriks Visor", nordiske sange og romancer samt uropført ny dansk musik.

Piet Larsen er en alsidig sanger der ofte optræder som underholder med et repertoire der rummer både sange og viser af Kai Normann Andersen og Halfdan Rasmussen såvel som musik af George Gershwin, Richard Rodgers og Leonard Bernstein. Listen over pianister han har samarbejdet med omfatter bl.a. Berit Johansen Tange, Vagn Sørensen og Leif Valbjørn.

Piet Larsen er desuden tilknyttet Voces Academy og har bl. a. medvirket ved dets work-shops i Sevilla og Stockholm.

Pressen skrev:

Piet Larsen forlenede sin gedigne baryton med en god portion charme i skildringen af den muntre fuglefænger Papageno.
Børsen

Piet Larsen er en fornøjelse som Papageno med udstråling... Det muntre par tog fortjente kegler – Piet Larsens sjove Papageno, der er ved at sprække af utålmodighed, og som fik ansigtet og hele kroppen med i spillet.
Frederiksborg Amts Avis

Piet Larsen forstod at blæse liv i digtene. Hans rigt nuancerede stemme er en perfekt baryton med fuld klang i alle registrene, og han kan dramatisere sangene, når teksten byder det, som f. eks. i ' Die Wetterfahne'. Han kan også tynde stemmen ud til et indtrængende pianissimo, som f. eks. i den gribende ' Der Leiermann', der afslutter værket. Her blev der lidt vådt i øjenkrogen. Piet Larsen har taget disse sange til sig i en grad, man sjældent ser.
Helsingør Dagblad

Piet Larsen viste stor stemmepragt i et romantisk program fra Schumanns "Dichterliebe" over nordiske nationalromantiske sange til Peter Heise og endelig Carl Nielsen. På trods af at sangerens stemme snarest hældede til det dramatiske med evner for det dæmoniske, fik vi sublime øjeblikke især i Heises og Carl Nielsens sange... For mage til naturlig stemmeføring og tekstbehandling!
Frederiksborg Amts Avis

Piet Larsens magtfulde sang og koret klang harmonisk sammen med det gode ensemble Felix (i Faurés Requiem, red.) ...
Helsingør Dagblad

Første afdeling (af nytårskoncerten med Ensemble Felix) sluttede som den begyndte, med Tjajkovskij. Det var Piet Larsen der med det mørkeste i sin stærke stemme - og på russisk - sang Yeletskys arie fra operaen Spader Dame. Det var et flot punktum for den vellykkede 1. del.
Helsingør Dagblad

Piet Larsen fik gjort Colas tilpas dæmonisk; klædt i sort efter moderne dresscode, blev han en ret nutidig troldmand, og med sin mørke, flotte stemme der også blev næsten dæmonisk sort og et godt spil med farlige blikke på de to elskende, fuldendte han den charmerende opførelse...
Helsingør Dagblad

Piet Jesper Larsen klarede med bravour musicalens måske sværeste rolle som hendes modpart, mesterskytten Frank Butler.
...især Piet Jesper Larsens varme og lyriske stemme bar igennem.
Fyens Stiftstidende

Den professionelle Piet Jesper Larsen er en smægtende og velsyngende Frank Butler.
Politiken

Man mærker hans scenevanthed, og det gør da heller ikke noget, at der er et element af entertainment i klassisk musik.
Helsingør Dagblad

Rollen som charmøren Danilo tager (Piet Larsen) som en udfordring...og han ser ud til at befinde sig glimrende i rollen.
Berlingske Tidende

Piet Larsen er en flot flab og energisk elegantier, der nok kan få operettehjerter til at banke.
Fyns Amts Avis

Piet Larsen har taget på damerne, han har charmen og den gode stemme...
Fyns Amts Avis





Relateret artikel:

Pusjkin bevægede sig ad kyniske stier, da han skrev sin roman "Spader Dame". Børnenes harmoniske leg og det overfladiske liv, der udspilles omkring spillebordene, serveres med lyse farver, mens det psykologiske drama, der udspilles i hovedpersonen, officeren Herman, farves mørkt - og det er ham alene, der får kød og blod.

Den roman kaldte på dramatisering, og adskillige tog udfordringen op, men det er Tjajkovskijs (1840-93) opera af samme navn, der står distancen. Tjajkovskij har givet identificeret sig selv med Herman, der som forudbestemt af skæbnen styrer sin egen undergang i møde. Melodramatisk slutter operaen med både heltens og heltindens selvmord - og tre år efter operaens færdiggørelse dør Tjajkovskij for egen hånd.

Herman er besat af en lidenskabelig kærlighed til den adelige Liza, en kærlighed, der er dømt til aldrig at blive udlevet. Da han mod alle odds kan høste kærlighedens frugt, afviser han den, for nu er han grebet af en ny besættelse. Han har fået kendskab til tre spillekort, der kan gøre ham til en rig mand, og spillelidenskaben er større end kærligheden. På det tredje kort fejler han, og da livet - kynisk sunget - er et spil, afskriver han sit eget liv.

Godt 100 år efter urpremieren på Mariinskij-teatret i St. Petersborg, 1992, dirigerede Gergiev Kirov-orkestret, og den forestilling er blevet optaget på dvd. Gergiev styrer dynamisk musikerne, og de store tableauer folder sig eksemplarisk ud. Maria Gulegina, Sergei Leiferkus og Olga Borodina får scenespillet til at matche deres høje sanglige niveau, mens den lidenskabeligt forpinte Gegam Grigorian som Herman nok er en velsyngende tenor og hans fremtræden på scenen dramatisk, men ikke troværdig, hvilket svækker en i øvrigt storartet forestilling. Iscenesættelsens rokoko-pasticher passer perfekt til Tjajkovskijs musik.

Til toppen af siden med Piet Larsen 19072011.194241

Pique Dame,

Universal/Philips, 070 434-9

Sange fra hjertet

Plácido Domingo

Som en af De Tre Tenorer er Domingo til pop og det uforpligtende, mens han som operatenor har en lang og glorværdig karriere bag sig. Underligt nok har han aldrig tidligere indspillet gejstlige sange, der ligger hans hjerte nærmere end poppen, men det skyldes måske, at de ligger langt fra pengepungen.

Nu er de her, og den 60-årige tenor får vist, at han stadig med stor indlevelse og følelsesmæssigt overskud kan formidle tekster, der har inderlighed indbygget. På to af 16 sange synger han duet med norske Sissel, men det er nu ikke et samarbejde, der vil indskrive sig i den musikalske historie. Dertil giver Sissel et for spinkelt modspil.

I "Sacred Songs" synger Domingo bl.a. tekster af Bach, Schubert, Franck, Händel og Wagner, dog ikke Schuberts smukke "Ave Maria". Den gav han til gengæld ved en mindekoncert for ofrene for terrorangrebet i USA den 11. september. Når Domingo synger gejstlige sange, synger han med hjertet.

Til toppen af siden med Piet Larsen 19072011.194241

Sacred Songs. 64:21

Universal/DG, 471 575-2

Lied-es overtrumfet

Die schöne Müllerin

Liedsangernes svendestykke er Schuberts (1797-1828) "Die schöne Müllerin", og de har sidste århundredes største liedsanger at måle sig med - Dietrich Fischer-Dieskau. Vores egne Bo Boje Skovhus og længe før ham Aksel Schötz har hæderlige fortolkninger bag sig, Schötz endda med adskillige plusser opad, men Fischer-Dieskau har - indtil nu - været den ubestridte fortolker af Schuberts lied-cykel.

Mathias Goerne er navnet på den baryton, der sætter ny standard.

Goerne får tilført en virilitet, der flytter den bedrøvelige historie om den forelskede møllersvend, der forsmået drukner sig i bækken, ud af den skære romantik og ind i en verden, hvor blodet pulserer mere vildt og ægte. Det hører med, at han i pianisten Eric Schneider har en musiker, der kan andet end akkompagnere smukt og respektfuldt over for teksten. Hans mol-dur-skift er langt mere end vanlig smuk pianistisk tilbageholdenhed en meddigtende fortolkning, der matcher Goernes rå (her i positiv betydning) mandighed.

Fischer-Dieskau, der fik den store danske Sonningpris i 1975, kan ikke slås på romantikkens hjemmebane, Goerne har gjort det ved at tilføre romantikken og historien om den smukke møllerpige og møllersvendens håbløse forelskelse i hende en viril dimension.

Til toppen af siden med Piet Larsen 19072011.194241

Die Schöne Müllerin. 71:49

Universal/Decca, 470 025-2

Kuriositetskabinet

Rossini Discoveries

Rossinis (1792-1868) navn er især knyttet til operaer, men faktisk forlod han den genre allerede i 1829 - efter "Guillume Tell". I stedet komponerede han for klaver, lieder og kammermusik samt musik til specielle lejligheder.

Ved flere lejligheder nykomponerede han dele af musik til operaer og balletter, hvilket ikke altid betød forbedringer. Til den ballet, der var indlagt i værket om Wilhelm Tell udarbejdede Rossini således seks dansesatser, hvoraf to foreligger i flere udgaver. Lange værker blev forkortet, og det er først nu, at en del oprindelig musik, der er blevet udskiftet, kan høres indspillet.

Rossinis operaer er under kritisk gennemgang, hvilket kan indebærer, at anden tilsvarende musik dukker op. Riccardo Chailly og hans Verdi-orkester fra Milano har fundet frem til en række velklingende kuriositeter, og i syv af 11 værker er der tale om førsteindspilninger. På sangersiden medvirker Ildar Abdrazakov, Michele Pertusi og Laura Giordano.

Til toppen af siden med Piet Larsen 19072011.194241

 

Relaterede kunstnere:

Per Vers - 1 Funky "konklusions-rap"

Artister
Børneaktiviteter
Børneunderholdning
Country
Danseorkestre
Diskoteker
Folkemusik og viser
Foredrag
Gospel
Jazz
Klassisk musik
Komikere
Konferencier
Kopibands
Opera
Partybands

Pensionistunderholding - kreativ ældreunderholdning
Receptionsmusik
Rock og Blues
Seniorunderholdning
Serveringsteater
Solister
Street Parade
Tryllekunstnere
Nils Villemoes - forandringsforedrag - humor - ledelse

Kim Sjøgren - Professor of violin and chamber music