 Bente
Scavenius er mag. art. i kunsthistorie, kunstkritiker,
forfatter. Modtaget Rosenkjærprisen for fremragende formidling, har
været medlem af Kulturrådet for Børn, censor ved Købehavns og Aarhus
Universitet. Kunstkritiker, har deltaget i kunstquiz også som
studievært på DR2.
Forfatter til bøger om Guldalderen,
Århundredeskiftet år 1900, Den frie Udstillingen, At læse billeder,
Verdenskunst i Danmark, Den romantiske have, Fredensborg Slotshave,
Billedkunst for børn.
Foredrag af Bente Scavenius:
Renæssanceportrætter i Danmark De individuelle
portrætter tog deres udspring i renæssancens interesse for
individet, dvs. den enkelte person. Tidligere var officielle
personer blevet fremstillet mere konventionelt og upersonligt.
Renæssanceportrættet i Danmark var påvirket af de mange fremragende
eksempler fra den italienske højrenæssance. Det var det først og
fremmest udefra kommende kunstnere, der kom til at introducere den
nye portrætopfattelse til hoffet og adelen.
Blandt de første
renæssanceportrætter regnes Michel Sittows geniale portræt af
Christian II fra 1555. Derefter kom bl.a. Pieter Isaacsz (1569-1625)
til landet. Han var indkaldt af hoffet og fik en så fremtrædende
position, at han udførte det ene officielle portræt efter det andet.
Den store fornyelse i dansk portrætkunst kom dog med Karel van
Mander (ca.1609-70), som var elev af Pieter Isaacsz og som også kom
fra Holland. Som førende portrætmaler ved Christian VI`s hof udført
han talrige portrætter af kongen og hans familie bl.a. det store
helfigursportræt af Leonora Christina. Også maleren Abraham Wuchters
(1608-82) hørte til blandt hoffet og adelens fortrukne malere. Med
disse og flere eksempler af historiske personer vil
renæssanceportrættets udvikling blive gennemgået.
Eksempler på andre foredrag:
Guldalderen
Skagensmalerne Symbolismen Det moderne gennembrud
Landskabsmaleriet i Danmark Verdenskunst i Danmark Samspil
mellem kunst og erhvervsliv Havekunst i Danmark f.eks.
Fredensborg Slotshave, Liselund Kunst, der gennem tiderne har
skabt debat
Lige siden det moderne
gennembrud i 1880’erne, hvor mange nye aviser var kommet til der i
blandt Politiken, har kunst skabt debat i medierne. På det tidspunkt
kunne P.S. Krøyers naturalistiske malerier af arbejdere sætte
sindene i kog. Få år efter var det J. F. Willumsen, der forargede
det etablerede borgerskab, da han på Den Frie Udstilling viste
raderingen ”Frugtbarhed”, en symbolistisk fortolkning af hans
gravide kone. Senere hen i begyndelsen af 1900-tallet kom
bondemalerfejden, hvor de fynske malere med Peter Hansen, Fritz
Syberg og Johannes Larsen blev angrebet for en for deres i
”københavnske øjne” bondsk og jordbunden kunst. Det var intet imod
den debat, der blev skab efter at Vilhelm Lundstrøm havde udstillet
sine pakkasse-collager på KE i 1918, hvor han blev beskyldt for at
være syg i hjernen.
I nyere tid har kunst også skabt debat
ikke mindst i forbindelse med Piero Manzonis ”Dåse med kunstnerlort”
fra 1961, som igen skabte debat, da kunstsamleren John Hunovs
eksemplar begyndte at lække under en udstilling på Randers
kunstmuseum. Bjørn Nørgaards såkaldte ”Hesteofring” i 1972 satte
sindene i kog i forbindelse med udstillingen ”Tabernakel” i 1970 på
Louisiana. Men også Christian Lemmerz’ rådne svinekroppe i
glasmontre på Esbjerg Kunstmuseum i 1994 vakte furore i medierne og
blandt publikum. Så god kunst vil til enhver tid kunne skabe debat
og dermed sætte spørgsmål ved det etablerede. Alt dette og mere til,
vil mit foredrag handle om.
Formidling af kunst til
børn og unge En gennemgang af malerkunstens historie i Danmark
Sammen med oplæsning af skuespilleren Joen
Bille har vi følgende forslag til optræden med oplæsning og
billeder:
H.C. Andersens København i tekst og
billeder Guldalderen i litteratur og billedkunst 1890’ernes
malere og forfattere med Sophus Claussen, Johannes Jørgensen, Viggo
Stuckenberg og med Symbolisterne, Fynboerne og Skagensmalerne
Malerne og forfatternes Danmark
|