 Foto: Marek Bican
Foto: Marek Bican
			Johan Olsen, Torben Steno , Peter Jessen og 
Søren Mikkelsen
			Ungt blod og ny lyd 
			til gamle(s) klager
Trods titlen kommer Pligten Kalder 
			større og mere ud end før med “Længst muligt i eget hjem”. 
			Produceren er blevet fast bassist og binder bodegaens døde blomster 
			sammen over på den stadigt og stædigt bestående brune swag, der 
			består af Torbens orgel fra en svunden tid, Johans tordentårer og 
			Peter Jessens blæste poesi.
			Der er lys i mørket med 
			sangerinden Laura Illeborg som gæst, hvor den eksotisk strategiske 
			’Mick Jagger-effekt’ samtidig introduceres. De, der holder 
			depressionsdampen oppe, belønnes med ikke-kommunalt støttet jazz og 
			lyrik til sidst på vinyludgivelsens B-side, indspillet live i 
			Odense.
Nyt ungt blod til de endnu ikke døde – 
			produceren er blevet bassist
Torben Steno har længe 
			præsenteret ensemblets bassist som ”Den ”fjerde Beatle” (eller: 
			”geniet fra Glamsbjerg”), når Pligten Kalder optræder. Nu er det 
			officielt.
			
Søren Mikkelsen fra Medley Studier har været 
			musikalsk inspirationskilde for Pligten Kalder, siden han i 2014 
			producerede deres første hele album, ”Du skulle have været der i 
			går”. Han tog efterfølgende med ud på jobs med kontrabassen. Mest 
			for hyggens skyld, men det greb om sig. Han producerer stadig, men 
			er nu fast medlem og bassist i det udvidede – muligvis fuldbyrdede – 
			’brune Beatles’, hvis man vil blive i Stenos billede.
Det nye 
			album bærer klart præg af de muligheder, nye (og yngre) mennesker 
			ofte fører med sig. Det bodega-ironiske univers har fået flere 
			nuancer af brunt og de sorte huller mere dybde.
Mick 
			Jagger-effekten i duet med Laura Illeborg
Selv om 
			Jessen, Steno og Olsen er blevet forældre til en knapkyndig bassist 
			fra Fyn, stopper den musikalske inklusion ikke her. De har endvidere 
			fået (tiltrængt) kvindeligt selskab med sangerinden Laura Illeborg, 
			der som en erigeret engel spreder lys i mørket og spiller op mod 
			altid traurig-komiske Torben Steno i duetten, ”Keder Sig I Smug”. 
			Dette nummer bidrager, ud over egne kvaliteter, til den kunstneriske 
			helhed via et fænomen, Torben Steno har døbt ’Mick Jagger-effekten’. 
			Det er den glæde, der opstår hos publikum, når Mick Jagger kommer 
			tilbage efter, at Keith Richards har sunget. Nej. 
			Beatles-sammenligninger er ikke nok for Torben, hvis higen efter 
			opmærksomhed og selvpromovering kun overgås af misundelse til Johan 
			og håbet om snarlig kommerciel succes.
Hvor så meget 
			er nyt, men alting ved det gamle
Trods nye mennesker og 
			tiltag, er alt stadig som det skal og bør være. Det er gadens, 
			barens, livets og dødens digte, tilsat overskudssarkasme og 
			resigneret vitalitet. Sjælen er sorgfuldt intakt og defragmenteret 
			omkring Torben Stenos optigan – en slags sampler-orgel fra 70’serne, 
			hvis skrøbelige kammertone kun lige akkurat balanceres af dens 
			kampgejst og elastik – og tristessensfremmeste troubadour, Johan 
			Olsen. Johan udvider også sin del af Pligtens palet med en 
			demonstration af sine evner på mundharmonika i åbningsnummeret 
			”Havde Jeg Dine Vinger”.
Instrumentbyggeren og klarinettisten 
			Peter Jessen er stadig lige så (hæs)blæsende uundværlig som de to 
			fronthanner. Han er ikke kun verdensvirtuos på den 
			mezzosopransaxofon, han selv har opfundet. Alle hans blæs og basuner 
			gnistrer, gjalder og fylder Pligten Kalders kakofoniske åbninger ud 
			i en grad, så vi andre kan mærke det dagen efter.
			Overraskende livagtige med jazz og lyrik – live fra Fyn
			Pligten Kalder kan nydes i mange sammenhænge. Men live vil de altid 
			være noget særligt. Det har de taget konsekvensen af og b-siden af 
			udgivelsen er en bonus i form af en liveindspilning fra en koncert 
			på spillestedet Dexter’s i Odense. Pligten har mange bånd til Fyn og 
			er altid glade for at spille her, så det var et naturligt valg.
			
Pligten Kalder er stadig forundrede over ikke at være døde, som 
			det så smukt formuleres i ”Hvorfor Er Jeg Ikke Død?” fra 2007, en 
			nicheneoklassiker, der sammen med et par andre gamle kendinge her 
			kan (gen-)høres live. Her bliver det tydeligt for enhver, at de er 
			ualmindeligt spillevende og velspillende. Nedturens naturister 
			befinder sig godt i samspil med det lige så (med-) levende publikum.
			
Det bliver ægte kunstinkluderende i enden med to digte af Frank 
			Axelsen, der læses op af Johan og tilsat jazz i en grad, som 
			sjældent høres uden der er givet støttekroner. Sådan ville Torben 
			formulere det. Og uden hans bitterhed og surt optjente ærgrelser, 
			ville Pligten nok ikke være opstået, men Pligten Kalder er en samlet 
			organisme, hvor alle medlemmer supplerer og forudsætter hinanden og 
			ingen kan stå alene med hverken æren eller skammen.
Sådan er det 
			stadig – trods udvidelser, afvigelser og pigelus – på den nye EP. 
			Og, paradoksalt nok, måske mere end nogensinde.