>Michala Petri og Lars Hannibal - musikalitet - virtuositet<

Forside/menu * Bookingforespørgsel * English


Michala Petri - Lars Hannibal  


 

Kære Aage

vil bare sige tak for samarbejdet - vi havde en fantastisk koncert med Michala Petri og Lars Hannibal.

Er det muligt at vi måske kan få en udtalelse fra dem - de var meget begejstrede for kirkerummet og vi står i en situation hvor vi skal have nyt orgel.

Jeg har brug for så mange gode kommentarere om kirkerummet som muligt - så "folket" (menigheden, menighedsrådet og fondene) forstår hvilket behov vi har og hvor vigtigt rummet er for musikken og omvendt.

Tak hvis du vil sende denne mail videre til Michala Petri & Lars Hannibal.

God dag fortsat
Kh Line
 

Under Quartet koncerter, nye kompositioner af kinesiske, samt europæiske komponister spillet sammen, med kinesisk og europæisk klassisk musik, og skaber en ny spændende verden af lyd med disse tilsvarende instrumenter fra øst og vest.
Siden da har de turneret verden der i løbet af de mange koncerter etableret en musikalsk forståelse, der er sjældent hørt.

Duoen Petri /Lars Hannibal udgivet på RCA / BMG deres første cd "Souvenir" i 1994, og i 1997 "Air" efterfulgt. Frigivelsen "Kreisler Inspirations" fra 2001 modtog tyske Schalplattenpreis ECHO i kategorien kammermusik.

Selv som guitar professor Konrad Ragossnig fra Basel opfordrede ham til at sigte mod en solokarriere, Lars Hannibal besluttet at koncentrere sig om kammermusik. I samspil med andre musikere fandt han sin musikalske identitet.

Umiddelbart efter endt uddannelse i Århus samt Haag, Lars Hannibal dannet Duo Concertante med violinisten Kim Sjøgren, og som sådan i perioden 1980-1994 turnerede i Danmark, Tyskland, Frankrig, Spanien og Storbritannien, der giver mere at tusind koncerter og indspilning 10 cd'er til EMI.

Samtaler, bliver sammen og kommunikation er nøgleord i Michala Petris og Lars Hannibal univers.
Og det er netop denne alsidighed, der ligger bag hendes særlig appel som kunstner: Michala Petri har på mange måder ekspanderet - faktisk nedbrydes - grænserne for hendes instrument familie. I hendes hænder optageren ikke er en "biflod" til den store flod af 'vigtige' instrumenter, men selv bliver et vigtigt instrument.

Og at i en sådan grad, at kontakten til publikum nærmest er håndgribelig. De fanger atmosfæren samt leger med det, og derfor en koncert med Michala Petri & Lars Hannibal er en oplevelse udover det sædvanlige.

Mit mål er den bedst mulige passende udtryk for musikken med det i tankerne, naturligvis jeg også.. nødt til at overveje andre ting -. koncertsalen, publikum og selvfølgelig de mennesker, jeg spiller med fortæller Michala Petri.

Med det i tankerne har hun aktivt samarbejdet med instrument-beslutningstagere, samt i de seneste år har anvendt sin erfaring til udviklingen af en ny type fløjte, der inkorporerer hendes idéer. "Med dette instrument, som har mere dynamik og kompas, kan jeg give bedre udtryk til musik af romantikken med mere frihed naturlighed i min udtryksfulde rækkevidde", mener Michala Petri.

Det faktum, at Michala Petri kender ingen tekniske begrænsninger stimulerer naturligt hendes glæde i musikalske eksperimenter.

Mange danske komponister skrev for denne frugtbare musikalske partnerskab Duo Concertante i perioden.

Lars Hannibal mødtes første optager spiller Michala Petri i 1991, og et år senere de gift og begyndte at spille som duo, så tidligt som deres bryllupsrejse i Spanien i sommeren 1992.

Lyden af musik er Michala Petri primære bekymring: "Musik er det vigtige, ikke instrumentet - for mig det sker for at være optageren.

Hendes store fascination i denne henseende er Kina, og arbejde med en af de største virtuoser på xiao (bambusfløjte), Chen Yue, og en af de store spillere i pipa (lut) fra langt Cathay (Yan Jiang), samt som Lars Hannibal, hun eksperimenterer med interkulturelt samarbejde og - ingen overraskelse her - har allerede bestilt værker fra kinesisk samt europæiske komponister.

Lars Hannibal biografi
Når guitarist og lut-spiller Lars Hannibal begyndte at spille på 15 år, i 1966, var det folk / rock guitar med inspiration fra Bob Dylan og The Beatles. Nogle år senere, en optagelse af Andres Segovia, spille Gavotte fra Bach`s E-Major Partita for violin solo, imponerede ham så meget, at han besluttede at begynde at spille den klassiske guitar.

I 1972 startede Lars Hannibal hans guitar studier ved konservatoriet i sin hjemby Århus, og 1977-80 fortsatte han i Haag, studere lut ved Toyohiko Satoh.

Fra starten af sin karriere har hun været en førende figur i idriftsættelse af værker fra komponister, mere end hundrede værker er blevet skrevet til Michala Petri af komponister som Malcolm Arnold, Vagn Holmboe, Per Nørgaard, Daniel Bortz, Gordon Jacob - listen vokser konstant.

Ved siden af hendes interesse for nutidig musik, Michala Petri fortsat med at gøre og spille transskriptioner af musik fra barok til romantikkens længe før det blev kendt, at i klassicismen og barok kunne findes absolut originale værker for optageren.
Fra begyndelsen, skabte hun et koncert koncept sammen med Lars Hannibal, hvor historier, information, anekdoter endda vittigheder og humor var en integreret del af forestillingen, som ofte omfattede musik fra forskellige genrer.

Åbenheden af disse andre genrer var indflydelsesrige i at danne fødsel kvartetten i 1988 med Palle Mikkeborg og Niels Henning Ørsted Pedersen.

En af den slags erfaringer, hvor publikum føler, at der er blevet ramt nogle strenge op inde i dem.

Michala Petri har etableret sig længe siden som en af verdens absolut førende instrumentalister, med Lars Hannibal utroligt bred erfaring lykkedes det dem at skabe en enhed, der har tiltrukket sig opmærksomhed over store dele af verden.

Med den største respekt for musikken og koncerten formularen Michala Petri & Lars Hannibal er i stand til at producere den naturlige afslappede-ness, som er en forudsætning for en helt åben modtagelse samt oplevelse af musikken.

Michala Petri biografi
Michala Petri er den førende aktør af instrumenter optagerens familien. Hendes repertoire spænder værker fra barokken, klassicisme, romantik og strækker sig ind i moderne musik.

Det er ikke kun inden for klassisk musik - med orkestre, i kammermusikensembler samt i duetter med Lars Hannibal - at gnisterne flyver: et samarbejde med Keith Jarrett tændte en interesse i jazz - i dag hun leger med blandt andre Palle Mikkelborg - samt i musik af andre kulturer.

Deres indspilning af musik af den danske komponist Thomas Koppel "Los Angeles Street Concerto" blev tildelt Best Classical CD 2006 i Danmark.

I slutningen af 2006, Michala Petri og Lars Hannibal lanceret deres eget pladeselskab VORES Recordings. På denne etiket frigive de musik, hvor mindst en af dem udfører, og den første udgivelse var duoen cd "Siesta".

Siden 2004 Lars Hannibal har gjort et stort arbejde med kinesisk musik og musikere, og konceptet for alt dette arbejde kaldes Dialog - øst møder vest.

Den konstante dialog - med sig selv, med hinanden og med publikum - er meget vigtig for at skabe oplevelsen, uden hvilken musikken er kun nogle noter på et stykke papir, siger Lars Hannibal.

Hvis en som Michala Petri & Lars Hannibal har nået den musikalske modenhed og tekniske overlegenhed, flytter fokus uvægerligt. Ud på pladsen ud på House.

Den første optagelse i denne kunstneriske engagement var "Spirits-øst møder vest" fra 2007 med kinesisk Xiao spiller Chen Yue. Samme år dannede Lars Hannibal et ensemble med Chen Yue, Michala Petri og Pipa spiller Yan Jiang kaldte Quartet-øst møder vest.

"Dette retfærdiggør min stædighed og min instinkt for mulighederne for instrumentet," siger Michala Petri, og understreger, at i hendes transskriptioner har hun omhyggeligt udvalgte stykker, der passer karakteren af hendes instrument.

I overensstemmelse med sin ambition om at frigøre optageren og sit repertoire fra restriktive over sin rette plads i verden af barok, har Michala Petri altid ønsket at spille med ensembler og instrumentalister, hvis primære interesse er ikke barokmusik, såsom Claudio Abbado, Heinz Holliger, Gidon Kremer, Christopher Hogwood, Henryk Szeryng, Pinchas Zukerman, Keith Jarrett samt mange andre.

" Denne beskedenhed - kombineret med hendes fasthed, så vidt musikalske prioriteringer vedkommende - tillader Michala Petri at spille som nemt med tidlig musik ensembler som Musica Antiqua Köln.

Så at hendes instrument, optageren i dens forskellige manifestationer, kunne hævde sig og gøre en indvirkning akustisk, har Michala Petri er altid interesseret i at udvide sin begrænsede dynamiske potentiale.